Plavbu v silném protivětru připomíná úsilí potravinářů o zvýšení prodeje slovenských potravin. Jejich podíl na pultech obchodů dosáhl aktuální hodnoty 42,3 procenta, což je ve srovnání s loňskem zlepšení o jeden procentní bod. Je to zanedbatelný posun, ačkoli jedna ze sítí – Lidl – se zlepšila o pět procentních bodů na aktuálních 32,6. Stále je to však pro jedničku čerstvosti poslední místo v nabídce českých potravin.
Výsledky průzkumu společnosti Go4insight, který v úterý představila Potravinářská komora Slovenska (PKS), realisticky odrážejí náladu trhu, možnosti výrobců, chování obchodníků a spotřebitelů. Po již více než stodenní válce na Ukrajině, která dramaticky zrychlila zdražování potravin, je všem aktérům potravinové „slovakizace“ jasné, že její další pokrok se může zpomalit nebo i úplně zastavit.
Pokud po celé minulé desetiletí obchodníci tvrdili, že lidé již přestávají hledět na cenu a všímají si kvality a původu potravin, po akceleraci znehodnocování peněz spotřebitelé opět začínají klást důraz na cenu produkce. Změnu samozřejmě zaregistrovali potravináři.
Situace v nabídce českých potravin na domácím trhu je mizerná. Ze všech sousedů, pokud samozřejmě nepočítáme válkou sužovanou Ukrajinu, nejhorší. Nejvíce domácích potravin mají na pultu v Rakousku, je jich tam přes 70 procent, nejvážnější konkurenti Češi, kterým se také máli zastoupení tuzemských potravinářských výrobků, dosahují podle PKS podíl 60 procent, lépe na tom jsou Maďaři i Poláci.