Rusům se sice pomalu daří rozjíždět linky některých automobilových závodů, ale jen s „antisankčními“ modely. Ty připomínají staré časy.
Sankce a zmrazení aktivit západních výrobců v Rusku přišly tamní automobilový průmysl opravdu draze. Trpí sice i západní automobilky, zejména Renault, koncern VW a Mercedes-Benz s miliardovými aktivy v této zemi, ale bolí jich to méně než ruskou stranu. Od března stojí prakticky všechny tamní automobilové podniky s výjimkou čínských. V Kaluze, Togliatti, Petrohradu, Moskvě, Ulianovsku, Nižním Novgorodu či v Kaliningradu se doslova zastavil čas. Rusové totiž nemají součástky z „nepřátelských“ zemí. A sehnat nové dodavatele trvá měsíce. Situace se však pomaličku mění. Některé linky se přece jen rozbíhají. I když auta, která z nich sjíždějí, připomínají spíše devadesátá léta.
Tak například v Togliatti, v největší ruské automobilce AvtoVaz, se podařilo 9. června rozjet výrobu modelu Lada Granta, jehož základy pocházejí ještě z devadesátých let, konkrétně z Lady Kaliny. Aby však vše běželo tak, jak má, musela se Granta vzdát ABS, airbagů či antiemisních systémů, ale i dalších elektronických komponentů. Rusko muselo také upravit homologační předpisy, aby bylo tato vozidla vůbec možné legálně přihlásit do provozu. Odpustkem pro ruské zákazníky má být cena, která startuje na 675 900 rublech, což je pouhých 5 767 eur. Jaký zisk však může mít obří automobilový závod zaměstnávající 45 000 lidí z takové produkce, je sporné. Stejně jako jeho budoucnost.
UAZ oznámil, že v červenci výrobu modelu Patriot. Také bez komponent, které vyžadují elektroniku z „nepřátelských zemí“.
Rusové si však věří. AvtoVaz oznámil, že v souvislosti s náběhem výroby Granty se daly do pohybu všechny divize závodu jako výroba motorů, podvozků, lisovna či lakovna, takže v červenci plánují v Togliatti rozšířit produkci o starou Ladu Niva Legend a její novější verzi Nivu Travel. I ty budou vyráběny ve speciálních „antisankčních“ verzích, které mohou splňovat nižší emisní normy až do Euro 0! Podobně to bude se závodem UAZ v Ulianovsku, který produkoval známé off-roady Patriot a Loaf. Ten také ohlásil, že v červenci obnoví jejich výrobu, opět ve zjednodušených verzích. A k rozjetým automobilkám se má v červenci přidat závod Avtotor v Kaliningradu.
Ruský podnik Avtotor získal potřebné komponenty… Foto: Avtotor
Ruský podnik Avtotor získal potřebné komponenty k obnovení výroby. Ty však vydrží jen dva měsíce.
Tento podnik vyráběl ještě do vypuknutí války na Ukrajině modely BMW, Kia a Hyundai. BMW zde však po ruské agresi výrobu definitivně ukončilo. Korejské modely zase doplatily na nedostatek komponent. Korejský koncern se sice k sankcím nepřidal, ale z obav z reakcí USA neposílal do Ruska elektronické komponenty, které mají americký původ nebo jsou chráněny patentem. Výrobu Kií a Hyundaiů se tak sice v Avtotoru podařilo v květnu obnovit, ale z linek sjíždělo jen 200 nedokončených vozidel denně, které automobilka stále skladuje na odstavných plochách. Před válkou to bylo 900 aut denně. Nyní ovšem Avtotor oznámil, že se mu podařilo získat chybějící komponenty.

Podle ruských zdrojů se má jednat o dodávky z Evropy, které se zpožďovaly několik měsíců. Vybavit se je mělo podařit také díky osobnímu nasazení guvernéra Kaliningradské oblasti Antona Alikhanova. Představitelé podniku však upozorňují, že komponenty vydrží Avtotoru maximálně do konce srpna. Budoucnost podniku to tedy neřeší. Momentálně se obrátil na automobilky ze zemí, které na Rusko neuvalily sankce, a hledá nové partnery. To je běh na dlouhé tratě. Podobně jako obnovení výroby modelů Renault Duster a Renault Sandero s logy Lady nebo ohlášená výroba nových Moskvičů, které mají sjíždět z linek bývalého závodu Renaultu v Moskvě, který přešel pod správu města.